Michał Wierusz-Kowalski, Redaktor Naczelny
W minionym roku Polski Związek Hodowców Koni aukcjami ogierów ras szlachetnych zorganizowanymi w SO Bogusławie oraz SO Biały Bór, pozwolił zakiełkować na rynku inicjatywie, która pod hasłem „Teraz Polskie Konie” ma szeroko promować konie rodzimej hodowli. Sprawa bez precedensu – chyba dotychczas podobne temu przedsięwzięcie nie funkcjonowało ani w prasie hipologicznej, ani, ogólnie mówiąc, w naszym środowisku. Niemniej za wzór posłużył slogan „Teraz Polska” – kampanii, która rozpoczęła się wiele lat wstecz, a jej cel był bardzo zbliżony do tego, jaki stawia sobie obecnie PZHK. Akcja „Teraz Polska” miała i ma za zadanie m.in. przekonać polskiego konsumenta, iż polskie towary nie są gorsze od zagranicznych, a coraz częściej wręcz lepsze.
No właśnie – „Teraz Polskie Konie” ma stymulować patriotyzm konsumencki. Nie zawężając kontekstu li wyłącznie do aukcji koni, rozwijając myśl z billboardu powitalnego wiszącego w Centrum Hipiki Jaszkowo – „Każdy Polak jeździ konno”, spieszymy jeszcze dodać, że – na polskim koniu! W ten oto sposób pogodzilibyśmy założenia marketingowe pana Antoniego Chłapowskiego z ideą PZHK.
Projekt hasła zrodził się wraz z decyzją o organizacji pierwszych aukcji. Obecnie jednak liczymy, iż rozszerzy ono swój zasięg na innego rodzaju wyzwania, które chcemy realizować, a których motywem przewodnim ma być przede wszystkim promocja polskich koni. Tym samym pragniemy wykazać jakość polskiego produktu hodowlanego i przekonać polskiego odbiorcę, że nasz koń nie pozostaje w tyle za importowanym z Zachodu, a przy tym jest niejednokrotnie zdecydowanie konkurencyjny cenowo. Stąd też planowana obecność PZHK w 2009 roku na strzegomskim finale Pucharu Świata w WKKW czy udział w kilku prestiżowych halowych imprezach rangi międzynarodowej w dyscyplinie skoków, czyli rodzime tournée via Poznań – Warszawa – Katowice.
Jakoby w sukurs deklarowanym walorom użytkowym naszych koni przyszedł start na igrzyskach olimpijskich w Hongkongu trzech polskich zawodników ni mniej, ni więcej tylko właśnie na koniach polskiej hodowli. Tak, z dumą donosimy, że Michał Rapcewicz (ujeżdżenie), Paweł Spisak (WKKW) oraz Artur Społowicz (WKKW) reprezentowali biało-czerwone barwy na polskich koniach. Gratulujemy im i dziękujemy. Randon (Czuwaj – Rafa / Fanimo) hod. SK Moszna, Weriusz (Chyszów xx – Wolfa / Feiertraum) hod. SK Nowielice i Wag (Omen xx – Wezera / Firstgraaf) hod. SK Moszna to najlepsza wizytówka akcji „Teraz Polskie Konie”.
Obyśmy mieli w przyszłości jak najwięcej podobnych powodów do satysfakcji, czego wszystkim koniarzom w nadchodzącym A.D. 2009 gorąco życzymy.